Porsche představuje model Panamera: třetí generace sportovního luxusního sedanu se vyznačuje širší škálou digitálních funkcí, svěžím a expresivním designem a širším spektrem mezi dynamickými výkony a jízdním komfortem. Výkonnější pohonné jednotky E-Hybrid a nový systém odpružení s vysokou výbavou podtrhují nároky na nabídku nejdynamičtějšího sedanu v segmentu.
Na úvod bychom si chtěli postesknout nad celou prezentací tak dokonalého stroje jakým je Porsche Panamera. Kde jsou ty doby, kdy jsme četli v tiskových zprávách a videích o jízdních vlastnostech, řízení, brzdách, motoru, nízké hmotnosti... Nejen z tiskovek, ale hlavně z aut se vytrácí, to co je na autech to nejdůležitější. Na druhou stranu si musíme přiznat, že automobilky se jen přizpůsobuji trhu, kterého už prostě nezajímají parametry, tak jako dříve.
Na trh budou čistě spalovací verze Porsche Panamera a Panamera 4. Motor V6 o objemu 2,9 litru s optimalizovaným plnicím tlakem a vstřikováním paliva nyní nabízí výkon 260 kW (353 k) a točivý moment 500 Nm, což je zvýšení oproti předchozímu modelu. Panamera zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy s maximální rychlostí 272 km/h. Panamera 4 s pohonem všech kol dosahuje 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost 270 km/h. Časem by měla dorazit verze GTS s osmiválcem.
Porsche reaguje na rostoucí zájem o hybridní pohony uvedením ekonomičtějších E-Hybrid motorů pro model Panamera. Tyto motory nabízejí lepší výkon, dojezd a účinnost. Model Panamera Turbo E-Hybrid, vybavený nově vyvinutým čtyřlitrovým přeplňovaným V8 motorem, se chystá na trh. Elektromotor tohoto modelu má výkon 140 kW (190 k), což ve spojení s V8 motorem dává celkový výkon 500 kW (680 k) a točivý moment 930 Nm. Elektromotor je integrován do osmistupňové dvouspojkové převodovky PDK a šetří přibližně pět kilogramů díky absenci samostatného krytu. Tato integrace také zlepšuje tepelnou bilanci a umožňuje větší výkon elektromotoru.
Model Panamera 4 E-Hybrid se vyznačuje vysokou efektivitou a univerzálností, kombinuje vylepšený 2,9litrový V6 biturbo motor (224 kW/304 k) s e-hybridním systémem. Nabízí systémový výkon 346 kW (470 k), točivý moment 650 Nm, akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy a maximální rychlost 280 km/h. Elektrický dojezd dosahuje až 96 km.
Model Panamera 4S E-Hybrid se soustředí více na dynamiku a výkon, má 2,9litrový V6 biturbo motor (260 kW/353 k), celkový výkon 400 kW (544 k), točivý moment 750 Nm, z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a maximální rychlost 290 km/h.
Modelové varianty s označením Turbo zaujímají u Porsche zvláštní postavení jako vlajková loď v oblasti výkonu. Porsche tuto pozici posílilo modelem Panamera Turbo E-Hybrid. Zvenčí se vyznačuje výrazným zadním nárazníkem s lakovanými panely difuzoru a jedinečným předním nárazníkem v barvě karoserie.
Panamera Turbo E-Hybrid zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy s maximální rychlostí 315 km/h. Kapacita baterie je 25,9 kWh, což umožňuje dojezd až 91 kilometrů v kombinovaném cyklu WLTP nebo 83–93 km ve městském cyklu. Díky nové 11kW nabíječce střídavého proudu se nabíjecí doba zkracuje na 2 hodiny a 39 minut.
Nový model Porsche Panamera má délku 5052 mm(Executive: 5 202 mm), šířku 1937 mm a výšku 1423 mm(Executive: 1 428 mm).
Největší vychytávkou nové Panamery je podvozek u E-Hybrid modelů. Na přání je nově vybavena pokročilým systémem aktivního podvozku zvaným Porsche Active Ride. Tento systém poskytuje výjimečnou rovnováhu mezi pohodlím a dynamickým řízením, překračující běžné odpružení ve všech klíčových aspektech. Klíčem k jeho funkci jsou nově vyvinuté aktivní tlumiče s dvouventilovou technologií, spojené s elektricky řízeným hydraulickým čerpadlem. Toto čerpadlo reguluje tlak v tlumičích podle aktuálních potřeb a dokáže rychle a přesně reagovat na nerovnosti vozovky, efektivně je kompenzující. Systém je dále vylepšen jednokomorovým vzduchovým odpružením, které přispívá k úsporě hmotnosti vozu. Podvozek modelu Panamera zajišťuje, že karoserie zůstává stabilní a vyrovnaná i během intenzivního brzdění, rychlých změn směru a prudkého zrychlení. Během klidné jízdy tento systém hladce vyrovnává povrchové nerovnosti. V situacích, kdy je vyžadována vyšší dynamika, podvozek Porsche Active Ride díky vyváženému rozložení zatížení mezi kola zajišťuje optimální kontakt s vozovkou.
Když je vybrán určitý jízdní režim, odpružení se dokáže přizpůsobit tak, aby minimalizovalo působení akceleračních sil na pasažéry. V tomto režimu se Panamera v zatáčkách naklání podobně jako motocykl. Při zrychlení se snižuje přední část vozidla, zatímco při brzdění se snižuje zadní část. Když auto stojí, systém Porsche Active Ride může zvednout karoserii na pohodlnou výšku pro snadnější nástup a výstup.
Porsche nabízí novou Panameru v ČR od 2 786 116 Kč (Panamera 4 od 2 891 386 korun) včetně DPH. Panamera Turbo E-Hybrid začíná na ceně 4 988 286 Kč.
(Panamera: spotřeba paliva kombinovaný provoz (WLTP) 10.5 – 9.6 l/100 km, emise CO2 kombinovaný provoz (WLTP)
(Panamera 4: spotřeba paliva kombinovaný provoz (WLTP) 11.2 – 10.1 l/100 km, emise CO2 kombinovaný provoz (WLTP) 253 – 230 g/km)
Comments