Jak vytvořit elektrický vůz s vysokým výkonem
Příběh IONIQ 5 N není jen o finálním produktu, ale o cestě, kterou k němu vedla. Co je potřeba k vývoji elektrifikovaného vysokovýkonného vozu, který exceluje jak na silnici, tak na závodní dráze? Odpověď spočívá v pečlivém spojení přesného inženýrství, špičkových technologií a závazku k výkonu. Automobilový vývoj společnosti Hyundai se soustředil na optimalizaci klíčových prvků, jako jsou aerodynamika, zavěšení a dodávání energie, aby zajistil plynulý přechod mezi každodenní jízdou a scénáři vysokého výkonu na závodní dráze. Každý krok na této cestě je zásadní, protože každé auto, včetně IONIQ 5 N, má jedinečný charakter utvářený oddaností a odborností vloženou do jeho tvorby.
Klíčem k vývoji bylo zaručit, že IONIQ 5 N opravdu patří do řady Hyundai N. Aby se to stalo, museli inženýři Hyundai N, nebo prostě N-gineers, integrovat do procesu tři základní pilíře značky: Corner Rascal, Everyday Sportscar a Racetrack Capability.
Corner Rascal
Filozofie Corner Rascal se překládá do vozu, který nabízí hbité ovládání a přesnou reakci, zejména v zatáčkách a křivkách.
Elektrické vozy nejsou příliš těžké pro vysoký výkon
Aby byl IONIQ 5 N Corner Rascal, Hyundai musel překonat vrozenou vysokou hmotnost a velikost elektrických vozů. Odpovědí? Zvýšení tuhosti prostřednictvím specializovaného hardwaru, softwaru a řešení řízení, aby se obnovila potřebná dynamika a vůz se znovu cítil obratně. Avšak dosažení větší tuhosti představovalo výzvu, ale N-gineers identifikovali strukturální a technologické změny, které byly nezbytné k jejímu dosažení.
Za prvé, struktura základního vozu IONIQ 5 byla vylepšena pro větší tuhost. N-gineers toho dosáhli začleněním 42 dalších bodů svařování, prodloužením lepicí délky o 2,1 metru a posílením řídícího sloupku, aby posílili klíčové spoje karoserie. Tyto strukturální vylepšení odlišují IONIQ 5 N od základního vozu IONIQ 5, protože se obvykle nenacházejí u vysokovýkonných variant jiných elektrických vozů v průmyslu.
Největší výzvou během vývoje byla rekonstrukce řídících systémů v IONIQ 5 N za účelem zlepšení jeho jízdních vlastností, zejména jejich ladění pro pohon všech kol. Systémy, včetně elektronického omezeného skluzu diferenciálu (e-LSD) a elektronického stabilizačního systému (ESC), mezi dalšími, spolupracují navzájem, aby umožnily modelu schopnosti zatáčení a vektorování točivého momentu. Například ESC Normal může poskytnout zábavu na závodní dráze a ESC Sport poskytuje řidiči ještě větší obratnost a svobodu za volantem.
IONIQ 5 N také představuje speciální přední a zadní kinematiku, stejně jako nový systém zavěšení, který zlepšuje zpětnou vazbu od silnice. Aktualizované elektronicky řízené zavěšení (ECS) inteligentně přizpůsobuje sílu tlumení aktuálním jízdním podmínkám. Při jízdě po dálnici ECS poskytuje měkčí nastavení pro maximální komfort. Nicméně zavěšení se zpevní, když zaznamená náročnější jízdní podmínky.
Výzvám, které představuje vysoká hmotnost IONIQ 5 N, čelí také integrované hnací osy (IDA), řízení s motorovým posilovačem umístěným na příčce (N R-MDPS) a speciálně vyvinuté pneumatiky. Tyto systémy společně zajišťují optimální výkon při zatáčení, předcházejí nadměrnému podřízení a zajišťují neutrální vyváženost řízení.
S větší tuhostí díky posílené konstrukci, novým zavěšením a dalšími systémy, které poskytují vynikající ovládání a přesnost řízení, se N-gineerům podařilo z IONIQ 5 N udělat pravého Corner Rascal.
Připravený na závodní dráhu i silnici
IONIQ 5 N nejenže vtěluje ducha vysokovýkonné jízdy, ale také udržuje pilíř Hyundai N Everyday Sportscar. Pro to, vedle technologií, které zvyšují výkon, museli bystré mysli u Hyundai zajistit, aby IONIQ 5 N nabízel také praktické funkce.
Jedním z aspektů dosažení této rovnováhy mezi sportovností a praktičností je dojezd IONIQ 5 N na elektřinu. Vysokovýkonný model může dosáhnout 448 kilometrů (podle testovacího standardu WLTP), což poskytuje ujištění majitelům vozů, kteří se mohou potýkat s obavami z dojezdu – strachem, že baterie vyčerpá energii při jízdě elektrickým vozem, buď před dosažením cíle nebo nabíjecí stanice.
Comments